dinsdag 5 juni 2012

Mensen




Achtergebleven zeelui

Jaarlijks wordt de Zeehavenpolitie Rotterdam geconfronteerd met zeelieden, die bij vertrek van het schip uit de Rotterdamse haven niet aan boord zijn. Het kan zijn, dat het schip vertrekt op een vroeger tijdstip, of dat de zeeman bewust is achtergebleven. Maar ook een ongeval of verdrinking zijn redenen, dat de zeeman niet aan boord is teruggekeerd.

Wat zijn dan de verplichtingen van de  gezagvoerder 

De gezagvoerder is verplicht, wanneer er bij vertrek van het schip uit Rotterdam een bemanningslid niet aan boord is, dit te melden aan de grensdoorlaatpost Rotterdam-havens.Na deze melding gaan ambtenaren van de grensbewaking aan boord van het betreffende schip om een onderzoek in te stellen. Door hen worden de gezagvoerder en indien noodzakelijk andere bemanningsleden als getuigen gehoord. Tevens wordt een onderzoek in de hut van betrokken zeeman ingesteld. Het eventueel aanwezige document voor grensoverschrijding wordt door de ambtenaren grensbewaking in bewaring genomen en in het dossier van de achtergebleven zeeman opgeborgen. Dit dossier bevindt zich bij de Eenheid Grensbewaking aan de St.Jobsweg 6 te Rotterdam.

Wanneer een zeeman wordt aangetroffen, of hij heeft zich gemeld aan de grensdoorlaatpost, dan wordt de zeeman (als hij in het bezit is van een document voor grensoverschrijding) in overleg met de scheepsagent, gerepatrieerd naar het land van herkomst, of hij reist naar de haven waar zijn schip op dat moment ligplaats heeft.

Indien hij niet in het bezit is van een geldig document voor grensoverschrijding zal, in overleg met de scheepsagent, worden geprobeerd een document voor grensoverschrijding te verkrijgen, teneinde de zeeman alsnog te laten uitreizen.

De kosten van het repatriƫren en het verblijf van de zeeman zijn voor de rederij van het schip of voor de scheepsagent die namens de rederij de zaken behartigt



Geen opmerkingen:

Een reactie posten